LØVSPRING

Særlige kerneydelser

De Grønne spirer

Løvspring har ‘De Grønne Spirers’ blå flag. I Løvspring arbejder vi pædagogisk og målrettet med at give børnene naturdannelse – både igennem viden om naturen, indblik i at værne om naturen og hvordan vi aktivt kan bruge naturen. Grønne Spirer er friluftsrådets landsdækkende grønne mærkningsordning for børneinstitutioner. Med Grønne Spirer ønsker vi at markere det sunde udeliv, hvor alle børnegrupper har en-to ugentlige skovdage.

Se certifikat

Klatring

I Løvspring prioriterer vi natur og idræt, hvor klatring i 2023 blev endnu en kerneydelse til vores skovedage og haldage.
Klatring giver Løvspring en helt ny dimension og andre muligheder for at etablere vilde, risikofyldte og anderledes pædagogiske aktiviteter i vores hverdag. Vi kan lave kæmpegynger, klatrebaner, High Rope baner, svævebaner, rappelling, rebklatring, kassestabling, træklatring, vægklatring og meget mere. Vi har stor fokus på trivslen, den positive udvikling og sikkerheden. Sværhedsgraden i aktiviteterne justeres afhængig af hvilken aldersgruppe og hvor børnene er i deres udvikling. I Løvspring kan vi gennem klatring skabe et pædagogisk lege- og læringsmiljø, som kan udvide børnenes deltagelsesmuligheder på tværs af alder, køn, social og kulturel baggrund.

Slåskultur

Hvad er slåskultur for noget og hvad er de pædagogiske værdier i legen?

”Ved slåskultur forstår jeg kamplege, hvor to eller flere mennesker står over for hinanden og gennemfører en slåskamp efter faste regler og ritualer i en overskuelig, beskyttet ramme. På et dybere plan handler slåskultur om at finde de rigtige holdninger og værdier, altså om, hvordan to modstander møder hinanden” (citat, Michael Blume*)

Slåskultur handler om kompetenceudvikling via bevægelseshandlinger ved brug af egen krop. Slåskultur giver det enkle barn kropslige og sociale erfaringer, som via sansepåvirkninger bliver omdannet til kognitive erkendelser. I korte træk handle slåskultur om, at give barnet muligheder for, at lære sine egne holdninger og værdier gennem brug af kroppen. Barnet lærer, at indgå i sociale relationer med respekt for sig selv og andres holdninger og værdier. Læringen kan foregå ved for eksempel, at tilbyde en gruppe børn, en eller flere slåslege, som er tilrettelagt af en pædagog/medhjælper, hvor børnene både før, under og bagefter bliver gjort bevidst om, hvad det er vi gør, og hvorfor vi gør det. En slåsleg kan for eksempel foregå gennem sanselege, kamplege eller iscenesatte konfliktlege.

*Michael Blume er forfatter til bogen ”Slåskultur”

Svømning

Løvspring har indført svømning som en fast aktivitet for at fremme børnenes motoriske udvikling og vandglæde. Svømmetimerne foregår i det lokale svømmebassin, hvor børnene under kyndig vejledning lærer grundlæggende svømmefærdigheder gennem leg og trygge øvelser. Aktiviteten er tilpasset børnenes alder og udviklingsniveau, så både de yngste og de ældste kan få glæde af vandaktiviteterne. 

Svømning i Løvspring bidrager ikke kun til fysisk udvikling, men også til børnenes selvtillid og sociale færdigheder, da de lærer at samarbejde og støtte hinanden i vandet. Institutionen vægter sikkerhed højt, og derfor er der altid tilstrækkeligt med uddannet personale til stede for at sikre, at alle børnene får en positiv og tryg oplevelse i vandet.

Ordkort

I Løvspring anvender vi ordkort som en central del af vores pædagogiske praksis – og dette for at støtte barnets sprogudvikling i et samarbejde med skriftsprogsstimulering. Ordkortene bruges i daglige aktiviteter og leg, hvor børnene får mulighed for at se, høre og gentage ord i forskellige kontekster. Dette hjælper dem med at udvide deres ordforråd og forbedre deres kommunikationsevner. 

Det pædagogiske personale anvender ordkortene på forskellige kreative måder, såsom at inkludere disse i ugestrukturen i form af fortællinger, sange og lege. Det sker blandt andet som vist på nedenstående billeder, hvor alle i Løvspring har om temaet; TRAFIK – hvorpå ordkortenes skrevne bogstaver forenes med det talte ord samt et fælles tredje. Altså den voksne siger ‘bremse’ og skriver det på ordkortet imens og sætter ordkortet på cyklens bremse.

Det er vigtigt at pointere, at vi på ingen måde skolificerer børnene eller læringsrummet med ordkort – vi praktiserer det indenfor fagbegrebet indkulturering af teoretikeren Kjeld Kjertmann.

Artikel her