
Vision og mission
I Løvspring driver fællesskabet os, og vi driver fællesskabet. Det er fællesskab med børn, medarbejdere, forældre, bestyrelse, højskolen og det omgivende samfund. Fællesskabet i Løvspring er dynamisk, givende og forpligtende, og vores tilgang til fælles projekter bygger på ansvar, frivillighed og anerkendende kommunikation.
Natur og udeliv er en selvfølgelig del af hverdagen. Vi bruger mest muligt tid i den fantastiske natur, som er lige udenfor døren med skov, sø, bakker og stier.
Løvsprings fysiske omgivelser er unikke. Placeringen på Gymnastik- og Idrætshøjskolen ved Viborg giver mulighed for oplevelser i svømmehal, springsal, idrætshal og spændende udendørs faciliteter, som ikke findes andre steder i verden. Synergi med højskolen giver de perfekte rammer og gør os til en del af højskolelivet med dets smittende kultur, ånd og energi.
Bevægelse står centralt i Løvsprings virke. En sund og aktiv hverdag er målet hver dag, hvor krop og sind bevæges gennem idræt, leg og udfordringer. På samme tid er vi en institution i bevægelse. Vi inspirerer hinanden og vores omgivelser, og vi udvikler hele tiden, så vi er nytænkende og på forkant fagligt, organisatorisk og socialt.
Leg og læring er vores mål og motivation. Det er det, vi er allerbedst til, og det vi elsker mest.
I Løvspring leger, lærer, bevæger, inspirerer og udvikler vi os for livet. Børnenes tid i Løvspring har afgørende betydning for deres fremtid som verdensborgere og hele mennesker. Derfor er Løvspring præget af livsbekræftende engagement, initiativ og fornemmelse for vores fælles vision.

“Løvspring er fællesskab, natur og omgivelser i bevægelse. Vi inspirerer og udvikler til leg og læring for livet.”
Om Løvspring
Løvspring åbnede den 1. maj 2006 ved Viborg Idrætshøjskole.
Højskolens beliggenhed i naturskønne omgivelser ved skov og sø og tæt på byen gør sammen med skolens mange gode idrætsfaciliteter stedet ideelt for Løvspring. Fordi vi sætter fokus på krop, leg, Idræt/bevægelse, sprog, udeliv og sund kost. Vi ser muligheden for at udvikle en ganske særlig institution, der kan give børnene:
1. Gode bevægelseserfaringer og –vaner.
2. En alsidig motorisk udvikling, der giver robusthed, styrke og selvtillid.
3. Glæde og erfaringer ved mange forskellige miljøer (skov, vand, græs, sand, springsal, boldhaller osv.).
4. En kreativ og sprogligudvikling i de forskellige læringsrum.
5. Glæde ved sund og varieret kost.
6. Stimulation af fantasi og kreativitet.
7. Almene og sociale færdigheder.
Løvsprings værdigrundlag
Løvspring er udviklet i overensstemmelse med højskolens værdigrundlag. Konceptet for en institution med fokus på Idræt/bevægelse og natur giver mulighed for at videregive og videreudvikle den erfaring, som højskolen gennem årene har opnået inden for uddannelse af idrætsledere og friluftsvejledere, samt i forhold til praktisk børneidræt. Skolen råder endvidere over et køkken med stor erfaring i fremstilling af sund kost.
Vi er en privat institution med et børnetal på 120 børn fra 0-6 år. Vi er inddelt i tre aldersopdelte modtagergrupper i vuggestuen samt en fjerde børnegruppe med de ældstre vuggestuebørn. I børnehaven er vi 3-4 aldersopdelte grupper. Oveni er ovenstående børnegrupper ydermere i mindre grupper(spisegrupper) for større nærvær. Vi får maden leveret fra højskolens køkken, en del af tilberedningen sker her i børnehaven, hvor børnene har mulighed for at deltage aktivt.
Personalegruppen i Løvspring består af reflekterende medarbejdere med forskellige kompetencer og uddannelser;
16 pædagoger
2 pædagogiske assistenter
10 pædagomedhjælpere
Studerende fra Viborg Seminarieret
1 ernæringsassistent i børnehaven
1 køkkenassistent i vuggestuen
5 vikarer
Vi har et højt fagligt niveau og vægter pædagogisk dokumentation som en del af vores ugestruktur. Marte Meo metoden og dens principper er vores pædagogiske fundament.
Løvsprings kultur og kerneydelser er vores stolthed.
Se vores praktikbeskrivelse:
Download pdf
“Alle børn skal have mulighed for at udfolde deres fulde potentiale uafhængigt af social baggrund, køn, alder mv.” (Børne- og Socialministeriet, 2018)
I Løvspring ønsker vi at skabe et socialt bæredygtigt fællesskab, hvor alle børn mødes med åbenhed og
nysgerrighed – ikke med antagelser og begrænsninger. Derfor arbejder vi med en normkritisk pædagogik, der
udfordrer stereotype forestillinger om køn, familie og identitet.
Vi tror på, at børns potentiale er ukendt – det skal ikke formes af normer, men vokse frit i et støttende
fællesskab. Børns nysgerrighed og forskellighed er en styrke, og vi tager ansvar for at skabe et rum, hvor
familie-leg, udklædning, fortællinger og fællesskaber ikke er bundet til køn eller krop.
Vi arbejder derfor bevidst med sprog, adfærd og relationer – både blandt børn og voksne – så alle føler sig set,
spejlet og anerkendt. Medarbejderne indgår som mangfoldige rollemodeller, og vi benytter en bred palet af
fortællinger, lege og aktiviteter, hvor alle børn kan spejle sig og udfordre kønsroller og normer.
• At skabe større forbindelse mellem PRISME-pjecens principper og denne politik, så der er klar
praksisnær sammenhæng i vores arbejde med ’køn, seksualitet og ligestilling’. Der udsendes en
forældre-pjece i velkomstbrevet til nye børn. Samt gives en ansat-pjece til nyansatte.
• At tilrettelægge læringsmiljøer med lige muligheder for alle børn, uanset kønsidentitet, udtryk eller
baggrund.
• At invitere til dialog og refleksion blandt børn og voksne om normer, forskelligheder og ligheder.
• At tilbyde et bredt udvalg af kreative, ikke-kønnede lege og aktiviteter, hvor børn kan udtrykke sig frit.
• At fremme sociale fællesskaber, hvor forskellighed er en ressource, og venskaber ikke styres af normer.
1. Nuancér stereotyper, fordomme og normer
2. Reflektér over stereotypt sprogbrug
3. Stil spørgsmål frem for at søge svar i kategorier
4. Bevidstgør om normer for køn, hudfarve og krop
5. Fortæl modhistorier til traditionelle fortællinger
6. Opfordr til mangfoldige venskaber
7. Indret normkreativt og ikke-kønnet
8. Tilbyd alsidige aktiviteter og legetøj
9. Fremhæv diversitet
10. Vis selv mangfoldigt køn
Vores mål er at børn ikke formes til én måde at være barn, dreng, pige eller menneske på – men oplever frihed til at være sig selv. Potentiale er ukønnet!